torsdag 18 augusti 2011

Operationsdagen 17/08/11 kl.9.00

Jag kom till Aleris vån 7, avd 72 på CS Kristianstad runt 8.40. lite nervös som jag var ville jag vara ute i god tid!Fastande sedan klockan 19.00 kvällen innan var jag med.
Väl på plats började en evig väntan till det var min tur. Jag fick prata med narkosläkaren en snabbis, pratade även med patienter som blivit opererade dagen innan och som var på hemgång.
När klockan var ca 10.50 fick jag byta om till sexiga sjukhuskläder, fick dropp med vätskeersättning samt antibiotika.
Nu fick jag reda på att min OP skulle ske efter lunch. SUCK OCH STÖN! Ännu mera väntan och ännu mera långtråkighet.
12.15 skulle jag ta ett gäng tabletter, bl a 4 alvedon och 1 oxycontin. WOW!
Men de satt rätt bra för jag hade börjat få ont i huvudet av all spänning och väntan. Plus att ryggen var paj efter natten på Bed&Breakfast. Liiite mjuk säng där, men för att återgå till OP.

13.10 var det dags att ta sig till OP-salen. Jag drog min sjukhussäng tillsammans med en SSK och vi tog oss ner och på plats. Väl där så hade dem besök från Kungsbacka som skulle vara med och kolla på operationen. Så det var en hel del folk runtomkring.
Jag fick lägga mig på operationsbordet med armarna utåtsträckta, sedan fixerade dem mina ben. Bordet såg ut som en sprattelgubbe som man kunde flytta ben och armar på :-)
Jag fick syrgas att inandas. Det luktade nääääästy i den där masken och sen kommer jag bara ihåg att de väckte mig vid uppvaksavdelningen där jag fick vara några timmar.
Jag gick en liten runda till toaletten, sen satt jag i en fåtölj och andades i en sån där andningspip.

Jag fick komma till mitt rum, som jag delade med 2 andra tjejer. En gång i timmen kom de in och tog med mig ut på en promenad.
ALLT var svårt. Gå, ta sig upp ur sängen, gå och kissa osv. Det dröjde ända fram till dagen efter som jag kunde kissa ordentligt.

Nu ska jag strax fixa mig lite frukost! Börjar bli dags för det nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar